6 uur: reveille. De wasberen in Poupehan hadden de nacht gebruikt om de laatste restjes afval van het terras te plukken. Een verdwaald exemplaar doolde rond 4 uur rond het plaspunt van Pat op het moment dat het plaspunt gebruikt werd door de eigenaar ervan. Het geschrokken dier vond het nodig om eens stevig te grollen. Maar verder geen probleem die nacht. De tanden gepoetst vóór het ontbijt, kwestie van deze items al in te kunnen inpakken. Lekker ontbijtje, een kopje thee. En de motoren terug opzadelen. Het zeil er af en samen met de bagage er terug op. Enkel het benzineniveau moest nog op peil gezet worden. Het verblijf in Poupehan zal me bijblijven als een veradempunt in de natuur met een geweldig geangageerde, in de natuur passende gastheer. De tocht zal ons vandaag voeren naar Waregem. Het bed was daar al geregeld. Dus op naar Corbion om te tanken. De dag begon in ieder geval droog. Maar als je in de veronderstelling bent dat je met de regen klaar bent als hij niet meer valt, veronderstel dan maar vlug iets anders. Na de tankbeurt de FN met flink wat moeite en tijdverlies terug in beweging gekregen. Maar het was de chroniek van een aangekondigd uitvallen. Eenmaal terug op pad ging het snel van kwaad naar erger en nog voor de eigenlijke rit begon was ze al over. Een paar wanhopige pogingen later werd de reanimatie gestopt. Reis over. Besloten werd om het noodnummer Jef op te roepen met de “corbillard” om het lijk naar Minderhout te brengen. De rit was ondertussen al 2 uur oud en nog niet gestart. Ook Neel Keustermans werd op de hoogte gebracht en deze kwam met gezwinde spoed ter plaatse. Hij woont daar slechts enkele honderden meters vandaan. De groep trekt verder met z’n vieren. “Waregem bed” moet ook nog tijdig gehaald worden dus rijden maar. Spijtig maar het is wat het is. Ondertussen is Neel met een aanhanger gearriveerd en wordt de FN naar zijn woning getransporteerd. Geweldig onthaal met koek en koffie. Zelfs een uitgebreide lunch mocht niet afgewezen worden door de ongelukkige uitvaller. De motor blijft op de aanhanger staan en natuurlijk hebben we na de lunch nog wel de tijd om even de motor te onderzoeken. Met een zeer gedreven Neel wordt de carburateur gedemonteerd om te onderzoeken of er water in zit. En ja, in een klein hoekje wordt een klein druppeltje water verwijderd. Of dit het probleem oplost weten we niet maar na montage en enkele trappen op de kick loopt de FN zoals hij dat hoort te doen. De groep na rijden is echter geen optie. De kans dat het probleem opgelost is door dit druppeltje te verwijderen en het feit dat Jef ondertussen al halverwege Poupehan is zorgt ervoor dat ik rustig ter plaatse blijf. Ondertussen kon ik als wederdienst de WiFi daar ter plekke herstellen. Toch nog iets nuttig gedaan. Jef arriveerd al een weinig later en na een drankje en het laden van het ongelukkig scheurijzer op de trailer van Koen zijn we richting Minderhout vertrokken. Het werd nog een kleine race tegen de tijd met omwegen langs Leuven, Mechelen en andere streken doordat Diane de depannageauto nodig had om te gaan werken….. gelukkig vielen alle tijdspuzzelstukken goed op zijn plaats en kwam de wagen tijdig in Wortel aan.
Ondertussen zijn de 4 andere musketiers op weg naar Waregem. Volgens de gegevens die mij bereiken is het weer droog gebleven, maar heeft Marcoen een grote scheur in een binnenband gecreëerd. Naar wat ik zie aan de band moest hij zeker vervangen worden, maar zeker weten doe ik dat niet. Rond 20:00 uur krijgt Rit het bericht dat ze in Waregem toegekomen zijn…….
De enige bedenking die we kunnen maken vandaag is dat we gisteren een rustdag genomen hebben die we nuttig hadden kunnen besteden aan de motor ipv wandelen…. Maar het excuus dat dat niet gebeurde was dat we de laatste 20 km geen probleem meer ondervonden…..