Je zou kunnen zeggen dat kleine tripje van Kristiansand naar Eemshaven (Groningen/Nederland) niet meteen het vermelden waard is. Het is tenslotte slechts een ritje van enkele kilometer naar de havenplaats alwaar we heel eenvoudig dienen te “boarden” gevolgd door een noordzeetochtje onder de vleugels van de HNL-kapitein. Dit boarden moet normaal geschieden tussen 11:30 u en 15:00 u. Thus why hurry? Plenty of time…… Doordat de druk die we onszelf oplegden wat verdwenen is (het doel is immers bereikt en alles voor de nabije activiteiten is geregeld) wordt ‘een beetje uitslapen’ als een vanzelfsprekendheid ervaren….. Het ontbijt en het inpakken gaan wat relaxter. Tijdens het bepakken van de motoren worden we echter koudweg met onze neus op een zeer belangrijke economische wetenswaardigheid getrakteerd. Verkoop het vel van de beer niet vooraleer hij geschoten is!!!!!!! Platte band…… daar hadden we niet op gerekend. En vooral van belang is dat we onze boot niet mogen missen…..
De voetpomp wordt bovengehaald en de band opgepompt. Eerst een kijken of we het probleem kunnen vinden in deze korte tijdspanne. Wonder boven wonder blijft de band op druk. Voor de zekerheid wordt er nog snel een nieuw ventieltje ín (sjoepap voor de vlamingen onder ons) én een nieuw dopje óp het ventiel geschroefd en wij zijn weeral tevreden. Als we maar aan boord van onze ferry geraken. dan zitten we toch al aan de juiste kant van de Noordzee.
Het schip halen lijkt geen probleem. We zijn goed op tijd om met de eerste lichting aan boord te kunnen. Dat wil zeggen dat er natuurlijk ook nog een tweede lichting is. Tussen deze twee laadbeurten in moet ons schip even plaats maken (opschuiven dus?) voor een supersnelle ferry van het cattamaran-type. Vermoedelijk deze die vanuit Denemarken vertrok….. en terug moet. Er moet trouwens iets fout zijn gegaan met het boeken van voertuigen op ónze ferry want een stuk of 6 wagens konden niet mee naar Eemshaven. Er was sprake van overboeking???
Aan boord was het een grotere luxe dan tijdens de heenvaart. Vooreerst was de zee ditmaal een pak rustiger. Dat scheelt alweer een slok op een borrel. Ten tweede was de kajuit die geboekt werd van het ietwat royalere type. (met dank aan Roel). Het was nog steeds geen suite maar we hadden zicht op zee en een TV-toestel als het zicht op zee onze interesse niet meer kon wegdragen…. Smokey and the bandit 1 haalden we beiden nog wel. De sequal werd enkel nog ingezet door mij. Lu hield het voor bekeken. Het einde van deel 2 heb ik echter ook gemist…. maar geen erg. Er stond een goede nachtrust tegenover…..
tot morgen: Koen en Lu