Dag 9: Zaterdag 4/6/2022. De route wordt aangepast.

De ochtend in een hotel begint altijd een beetje anders dan in een stuga. Je moet niet meteen je bed opdekken, je kan er ook een ochtenddouche nemen zonder nadien natte handdoeken te moeten inpakken en er wacht je meestal een ontbijt dat hoort bij een overnachting. Dus ……. ontbijten zullen we. Uitgebreid zelfs. Nadien volgt het routineus opbinden van de motoren. De garagedeur open, de regen in. Het wordt door de localen wel eens smalend de Noorse zomer genoemd…… (nvdr: in Zweden wordt dat traditiegetrouw een Zweeds zomer)

Gisterenavond werden de route-opties overwogen. De Tromsö-brug zou zijn ingezakt. Als we de onze originele route zo goed mogelijk zouden willen volgen betekend het een omweg van een dag om terug op de route te komen. Da’s toch een hele inspanning. De Lofoten zouden dat zeker waard zijn ware het niet dat er ter hoogte van de Lofoten en de weg er naartoe er een felle regen tot stormweer voorspeld wordt. Er zijn 2 mogelijke opties. Optie A: een omweg maken van 3 à 4 dagen (door waarschijnlijk zeer slecht weer of storm) om de Lofoten alsnog te bereiken. Om dan tegen een grote kans aan te lopen dat de veerdiensten van en naar de Lofoten niet uitvaren wegens storm. Het gaat hier vooral om de eerste overzet naar Senja en de laatste richting Bodo. Maar ja, als ze niet varen heb je geen Lofoten gezien en in het geval ze wel varen zou het weer er dermate slecht zijn dat “genieten van de Lofoten” een optie is die je niet kan aanvinken…… Optie B: een stukje terug door Zweden en ergens de doorsteek maken naar de E6. Met een veel grotere kans op beter weer…. De keuze is derhalve niet zo moeilijk. Het grote doel van de reis is al bereikt nl. de Noordkaap halen. De rest van de reis moet een groter vakantiegehalte hebben. Dus optie B.

Bij het buitenrijden van het hotel, de bergen in merken we hoe sterk regen en mist hier heersen. Je kan straks de foto’s van vandaag wel even bekijken in het fotoverslag. De snelheid is dan ook niet te vergelijken met de snelheden van de laatste 2 dagen. Gewoonweg ondermaats. Maar ja, beter on-dermaats dan on-geluk. Ondermaats duurt zo tot de middag. Tijdens onze halt aan de ondertussen welgekende tankstations met hotdog hamburgers, geraken we aan de praat met enkele motards uit Hammerfest. Motards hebben een afwijking. Om een praatje aan te gaan beginnen ze over de motor van de andere. Het is zoiets als hondjes uitlaten. Waarom doe je dat. Niettegenstaande dat krijg ik (Koen dus) het voorstel om mijn BMW R60 te ruilen voor een nieuwe BMW GS 1250. Waarvoor vriendelijk bedankt werd. Zoveel pk’s. Die zijn hier niet te gebruiken….. Toen we over de brug van Tromsö begonnen kwam er evenwel meteen reactie dat we uit die buurt weg moesten blijven wegens slecht weer en mist. Ons ego werd gestreeld door onze goede keuze deze van deze morgen.

In de loop van de namiddag kwam de zon af en toe eens piepen met natuurlijk ook af en toe een plensbui. Weerom de Noorse zomer maar dan zonder onweer en felle regen… Rond 16:00 uur wordt er traditioneel uitgekeken naar een mogelijk overnachtingsplaats. Na nog eens een 75 km werd deze dan ook gevonden. Ongeveer een 400 km gereden en een beetje geschoven. Voor morgen de zon. Joepie.

gr. Koen en Lu

PS: ik heb zojuist de groef diepte van mijn achterband nagemeten. België is waarschijnlijk nog net haalbaar. De groefdiepte is geslonken van 6 mm naar 3 mm voor de BMW. Voor de Harley was het iets minder dramatisch, van 6.5 mm naar 4 mm.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *